Hoe verbeeld je de rechtspraak in een kunstwerk? De Amsterdamse kunstenaar Barbara Broekman liet zich inspireren door zowel kunstwerken als Bijbelse, mythische en historische verhalen, die de strijd tussen goed en kwaad verbeelden. Haar zoektocht leverde een collage op met afbeeldingen van meer dan driehonderd figuren in de westerse kunst, die zich verhouden tot dit thema. Haar kunstwerk hangt nu in de nieuwe Rechtenfaculteit op het Roeterseiland, strak gespannen op de muur van de centrale hal. Wie het hele werk wil zien, moet zeven etages traplopen, want zo hoog reikt het.
Het is een mooie uitdaging om zoveel mogelijk figuren te benoemen en de kunstenaars erbij te zoeken die hen afbeeldden. Zo zijn er op het dertig meter hoge doek maar liefst vijftien beelden van Mozes verwerkt, in allerlei gedaantes. Ook zien we verscheidene versies van Christus, Socrates en Johannes de Doper opduiken. Alle afkomstig uit andere tijden en gemaakt vanuit een andere achtergrond.
De collage toont ons op een beeldende manier dat klassieke verhalen als De Zondeval en Salomons Oordeel, met universele thema’s als rechtvaardigheid, angst, geweld en liefde, al eeuwen als inspiratiebron dienen voor kunstenaars. De verschillende manieren waarop deze thema’s worden weergegeven, laten bovendien denkbeelden zien uit de tijd waarin zij werden vastgelegd.
Broekman zelf maakt geen onderscheid tussen tijd of afkomst. Op haar kunstwerk vallen schilderfragmenten van Frida Kahlo organisch samen met werk van Rembrandt, Chagall of Botticelli. Broekman en haar medewerkers verzamelden al die beelden uit boeken en kranten en knipten ze uit, waarna Broekman ze in de collage samenbracht.
Nu staren al die figuren uit het verleden je aan, tussen de zwarte stalen trappen door, waar UvA-medewerkers en -studenten op- en aflopen. En op elk van de zeven verdiepingen van de trap sta je oog in oog met nieuwe details.
Bij het kunstwerk Recht en Onrecht hoort een website met gedetailleerde, inhoudelijke informatie: